Relasjonbygging
Når en har en relasjon til andre betyr det at en har en forbindelse, et forhold eller en opplevelse av felleskap. Relasjonsbygging handler om å skape disse forbindelsene, bygge et forhold med gjensidig forståelse. Gode relasjoner skaper trygghet.
Ungdommene har mange relasjoner, og vi grupperer dem gjerne:
Vår rolle er bevisst å innta en blanding av flere relasjoner. Det handler om å kunne ordlegge seg får å nå inn til dem. De ser ikke på BevisstUng som noen som er over dem. Vi er på lag med ungdommene, til dels som et storesøsken, av og til som venn, noen ganger som lærer, grensesetter eller rollemodell. Ansatte hos BevisstUng må ha en utpreget form for trygghet på seg selv, men også et erfaringsgrunnlag og faglig kompetanse til å finne balansen mellom roller som av og til kan være motstridende.
Tydelig grensesetting og faste rutiner er en del av dette. Det gjør det enklere for ungdommen å ha noe å forholde seg til. Det må ofte forklares tydelig i begynnelsen, og det kan være litt behov for tilpassing. Men, det rydder bort usikkerhet, og koker ned til enkle valg. Det skaper trygghet. Innenfor de rammene er vi veldig tilstedeværende for å bygge opp de positive følelsene, og fjerne negativitet/frustrasjon.
I denne prosessen er det viktig å forstå dem, og hvordan følelsene deres er. BevisstUng har en unik inngang, som gjør at ros blir verdsatt på en annen måte når det kommer fra oss. Ros fra en lærer vil kanskje ikke trenge like dypt inn, om ikke læreren har den samme relasjonen. I praksis åpner ungdommen seg opp for å ta imot positive følelser, mens de fra andre autoritetspersoner av og til har sperret denne inngangen.
Vi kan også være ærlige på de generelle rammene som settes av samfunnet (skole, barnevern og kommune), ikke passer perfekt for ungdommen i vår målgruppe. Her tar vi ofte ungdommens parti, og forsøker å finne metoder for å jobbe med dette.
Mer artikler
Engene 44, 3015 Drammen
Org.nr. 921595034